A kéz sztenderd (ISTE Standards for Teachers és TPACK) közül én a TPACK-et választottam, ez alapján írok rövid reflexiót digitális tanári kompetenciámról. Hogy miért ezt választottam? Az ISTE nagyon jó és nagyon gyakorlati pontokat mond ki, ha lehet ilyet mondani, nekem talán jobban is tetszik, mint a TPACK. Íme az ISTE 5 pontja.
- a tanár inspirálja és facilitálja a tanulói kreativitást és a tanulók tanulását,
- a tanár technológiával támogatott tanulási környezetre és személyreszabott tanulási aktivitásra építve tervezze és értékelje a tanulók tanulását,
- a tanár modellezze a digitális kor munkáját és tanulási folyamatát, járjon elöl példamutatással saját tanári tevékenységében
- a tanár támogassa, és saját példáján keresztül mutassa be a digitális állampolgárság és digitális felelősség fogalmát és gyakorlati megvalósulását,
- a tanár fejlessze folyamatosan önmagát és szakmai tevékenységét – az egész életen át tartó tanulást (LLL) megjelenítve – és saját példáján keresztül mutassa meg a digitális eszközök hatékony használatát szűkebb és tágabb szakmai közösségeknek.
A fentebb megadott linken ezek még részletesebben ki vannak fejtve, szerintem egy gyakorló pedagógusnak kiválóan alkalmas reflexióra. Hallgatóként, tanári pályára készülőként azonban a legtöbb pontjával nem igazán tudtam mit kezdeni, mert csak akkor lenne értelmük, ha már napi osztálytermi tevékenységem lenne. Ezért választottam végül a mostani reflexióm alapjául a TPACK-et.
A TPACK mozaikszó feloldása Technological Pedagogical Content Knowledge. A három elemből (technológiai, pedagógiai, tartalmi tudás) venn-diagrammot képezve a TPACK keretrendszer hét komponens szerint teszi értékelhetővé a tanári tevékenységünket/kompetenciáinkat. A keretrendszer hangsúlyozza továbbá, hogy nincs egy általános optimuma ezeknek a komponenseknek. Látnunk kell, hogy ezek fejleszthetőek, dinamikusan változnak és az, hogy mi az optimum, azt meghatározza a kulturális közeg, iskola specifikus faktorok, oktatási szint, tanár egyénisége, ráadásul minden iskolai szituáció más és más. Itt nem magyaráznám el külön, hogy melyik mit jelent, a fenti linken ez ugyanis szintén megtalálható, csak reflektálnék rájuk.
Tartalmi tudás (TK): fizika-szabadidőszervező tanárnak tanulok jelenleg. Alkalmazott fizikusként végeztem a BME-n, a fizika szaktárgyak elvégzése nem okoz különösebb problémát, így ebben a dimenzióban egy jobb gimnáziumban is megállnám a helyem. Talán az elektrodinamika (főleg a kísérleti része), csillagászat, optika (kísérletek főleg) részen vannak némely helyen bizonytalanabb részek, illetve sok érdekes tartalmi átfedést lehet még megtanulnom más tárgyakkal, ami segíthet.
Pedagógiai tudás (PK): ilyen jellegű tárgyaim csak az elmúlt fél évben voltak igazából, de kiskorom óta táboroztatok, mivel érdekel a terület, így elég sok könyvet olvastam pedagógia-pszichológia területen. Van még mit fejlődnöm, elméletet már sokat tanultunk, de a tantermi gyakorlat majd sokat segít szerintem.
Technológiai tudás (TK): elvégeztem nagyjából 90 kreditet a villamosmérnöki képzésen, fizikusként is nagy technológiai tudásra van szükség, így viszonylag széles látóköröm van a modern technológiák működésének hátteréről. Emellett aktívan használok rengeteg technikai eszközt, igyekszem követni az újdonságokat. Hobbi szinten fotózok, videót vágok, képeket szerkesztek egy egyesületnél.
Pedagógiai tartalmi tudás (PCK): szakmódszertani tárgyainkban előfordulnak ilyen jellegű kérdések, de úgy érzem még nem ártana jobban megismernem a tantervet, megfelelő értékelési módszereket, hogy mik a tipikus előzetes tudások adott korosztályban.
Technológiai tartalmi tudás (TCK): őszintén szólva sokadik olvasásra se sikerült megértenem, hogy ez mit jelent..:)
Technológiai pedagógiai tudás (TPK): ezen még van mit fejlődnöm. Úgy érzem, még a modern eszközök nyújtotta módszertanok úgy általában gyerekcipőben járnak, így a mi pedagógusgenerációnknak kell majd kijárnia azt az utat, hogy hogyan lehet értelmesen felhasználni az internet és a mindenki számára elérhető egyre okosabb készülékeket. Mindenesetre az előző blogbejegyzésben említettem pár lehetőséget a fizika tantárgyi keretein belül ötletekre, ezeket jó lenne majd kipróbálni a gyakorlatban is.
Technológiai pedagógiai tartalmi tudás (TPACK): episztemológiai tudásom van valamennyi, ebben kell fejlődnöm. Mindenesetre az, hogy a korábban leírt kompetenciáimat hogyan tudom egyesíteni és kihasználni, hogy célzott tartalmat a technolgóiát felhasználva jó pedagógiával tudjak tanítani. Hát.. ez majd kiderül. :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése