2016. április 30., szombat

Csak hang legyen és fény

Megtekintettem a videók oktatári projektekben webináriumot. Kettős első benyomásom volt a videó nézése közben  (ez a szóhármas nem hangzik jól együtt, igaz?). Egyrészt végig az motoszkált bennem, hogy - főleg, mivel a hangról is beszél - egy ilyen minőségű projekt megérdemelt volna egy mikroportot, mikrofont a hangminőség érdekében. A második, hogy tök jó, hogy van ilyen témahét és hozzá webinárium és hasznos dolgokról beszél.

Személy szerint ha saját tartalmat állítok elő, akkor elég maximalista vagyok, Feladattól függően hang-kép-videó multimédiás anyag előállításhoz Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign, Adobe PremierePro, Adobe AfterEffects, Adobe Audition, Cubase programokat használok. Belátom, hogy egy mezei középiskolában nem reális elvárás, hogy ezekkel dolgozzanak a diákok, mégis, ha valaki jobban érdeklődik, akkor inkább ezen programokat ajánlanám neki, mint a valóban sokkal könnyebben használható programokat, mert ezek a könnyebb programok nagyon megkötik az ember kezét és nagyon gyorsan el lehet érni a technikai korlátait. A professzionális programok ismeretével pedig, ha valaki ilyen irányban szeretne továbbtanulni nagyon nagy könnyítés lesz neki a kezdet. Ettől függetlenül az általa ajánlott ingyenes programokat érdemes lehet megosztani a diákokkal, ha olyan projekteken dolgozunk, amiknél hasznos lehet.

Itt a végén úgy érzem elmismásolja az úr a hang fontosságát, holott elég egyértelmű, hogy ha fontos a hang (beszéd), akkor rengeteg esetben sokkal fontosabb a jó minőségű hang, mint a jó minőségű kép. Persze itt az a szerencse, hogy ma már egy okostelefonnal felvett videóanyag képi-hangi minősége is bőven vállalható. Ha profibb anyagot akarunk (pályázatra például), akkor szinte kikerülhetetlen egy normálisabb mikrofon használata, mert egy valamirevaló DSLR-nek sincs túl jó minőségű hangja. De ez már tényleg csak akkor fontos, ha egy sima tantermi projekten túl gondolkodunk.



Saját szaktárgyon (fizika) belül is nagyon széles lehet a felhasználása. Arról, hogy a multimédiás elemek miért kiemelten fontosak a természettudományos tárgyak oktatásában, nem hiszem, hogy sokat kell beszélni. Az, hogy multimédiaalkotásban mennyi potenciál van, talán az is egyértelmű Anno középiskolában írtam fizikafeladatokat, akkor még Paint-tel csináltam hozzá segédábrákat. Nagyon élveztem és motivált, hogy minden elemét meg tudtam csinálni egy feladatnak. Ennél ma már sokkal tágabbak a lehetőségek. Kísérleteket lehet felvenni és akár alánarrálva elmagyarázni. Lehet hagyományos előadás helyett narrált videót készíteni velük projekt-jelleggel adott témákról. Csinálhatnak rövidfilmet természettudományos/tudománytörténeti témában. Készíthetnek GIF-eket kísérletekről, tudományos eredményekről. Lehet meme-versenyt hírdetni osztályon belül fizikai témában adott képre, vagy akár lehet saját képekkel is előjönni. Meg persze prezentációjukhoz tudnak saját tartalmakat előallítani.

Apróság, abszolút nem ide kötődik, de a mémeknél fontos lehetett volna kiemelni, hogy egy-egy meme-nek van az internet által elfogadott jelentése. A videóban a Boromiros 'One does not simply' meme se az internet nagyközönsége számára elfogadott jelentésben lett használva. A legtöbb meme-nek megtalálható a története, jelentése.. Érdekes lehet a diákokkal beszélgetni akár ezen keresztül is a közösségi média működéséről. Valaki kitalál egy meme-et és némelyik éveken keresztül a világ minden táján ismert lesz, tudják a jelentését, újraértelmezik más kontextusokban.


1 megjegyzés:

  1. Nagyon jó, hogy felsoroltad a profibb programokat is, mert bizonyára sokakban megfogalmazódik majd az igény, hogy továbblépjenek egy magasabb szintre, ha már ráuntak a videóban is felsorolt basic eszközökre.

    VálaszTörlés